Odpadové výzvy

Odpady působí nám i přírodě mnoho problémů. Ovšem ať odpady třídíme sebelépe, stejně zůstává příliš mnoho takových, které neumíme zpracovat a znovu využít. Řešení je SNÍŽENÍ MNOŽSTVÍ ODPADŮ, které vyprodukuje každý z nás.

Pokud nevíte jak na to, máme pro vás tyto Odpadové výzvy. Zvedněte hozenou rukavici a snížíte množství svého odpadu. Alespoň na chvíli.

O co jde?

Lépe se pracuje, když je nás víc! Postupujte společně se spolužáky ve třídě nebo škole. Vyberte si JEDNU nebo VÍCE VÝZEV a zvolte si OBDOBÍ (část listopadu), ve kterém výzvy přijmete.

 

DEJTE NÁM VĚDĚT, jak jste s přijatými výzvami dopadli a my to spočítáme. Pojďte do toho s námi a uvidíme, kolik odpadu společnými silami NEvznikne.

 

Jistě bude fajn, pokud budete alespoň s některými výzvami pokračovat dál, i když počítání skončí J. Nebo naopak – věříme, že některé výzvy ve svém životě vlastně už plníte. Tím lépe! Zapojte se a pomozte nám svými výsledky povzbudit ostatní.

 

Aktivita rámci projektu Jakpak dopad odpad, který financuje Statutární město Olomouc – Odbor městské zeleně a Odpadového hospodářství.

Organizační informace

Dejte nám vědět, že se chystáte zapojit na e-mail simona.otypkova@slunakov.cz. Pošleme aktuality a lépe vyjasníme nejasnosti.

 

Stáhněte a vytiskněte potřebný počet účastnických sešitů. Pokud se chystáte zapojit větší počet účastníků, dodáme vám natištěné sešitky. Sami je můžete vytisknout oboustranně s volbou převrátit na delším okraji. Jedna A4 po přestřižení a přeložení jsou dva účastnické sešity.

 

Žáci zapíší své výsledky do účastnického sešitu a stejně tak vám mohou pomoci shrnout a vložit informace do on-line dokumentu pro zapisování výsledků. Odkaz tento dokument jste dostali e-mailem, při přihlášení. Nemáte-li ho ozvěte se nám.

 

Text odpadových výzev v PDF.

1. výzva: Taška z kapsy

Místo nové (obvykle plastové nebo papírové) tašky z obchodu používej na nákup jinou trvanlivou tašku, kterou jste sis přinesl(a) z domu.

 

Co potřebujeme vědět?

Zapiš, kolik nákupů jsi během trvání výzvy pořídil/a bez nové tašky. Jeden nákup=jedna ušetřená taška.

Proč taška?

Výroba tašky je náročná na suroviny, energii, vodu. Pokud ji použijeme pouze jednou, je to nešetrné k životnímu prostředí. Plastová taška se navíc dlouho rozkládá a v přírodě může některé živočichy zahubit.

 

2. výzva: Nakrm sebe, ne koš

Používej na svačinu krabičku nebo jiný obal, který lze používat opakovaně. Nebo si do krabičky něco nezabaleného kup.

 

Co potřebujeme vědět?

Zapiš, které dny sis vzal(a) do školy svačinu v opakovaně používaném obalu. Jeden den se svačinou bez jednorázového obalu= jeden ušetřený sáček.

Proč se vyhnout jednorázovým obalům?

Je to stejné jako s taškou. Výroba (i recyklace) obalů je náročná na spotřebu surovin, energie a vody a také produkuje znečištění vody i vzduchu.

3. výzva: Nekup lahev

A teď s barvou ven! Jak často si kupujete nápoj v PET lahvi/plechovce nebo nápojové krabici? Zkuste je alespoň po dobu výzvy vynechat! Ale nepřestávejte kvůli tomu pít, hodí se vzít si s sebou lahev na pití.

 

Co potřebujeme vědět?

Zapište, kolik dnů během výzvy jste si nezakoupili nápoj v jednorázovém obalu.

Proč obaly od nápojů?

Obaly z nakoupených nápojů jsou možná největší zdroj odpadů průměrného školáka, jejichž vznik může lehce ovlivnit.

 

4. výzva: Konec letákové epidemie

Označ poštovní schránku, že nechcete dostávat reklamní letáky. 

 

Co potřebujeme vědět?

Počet dnů s označenou schránkou během výzvy. Do výzvy se pochopitelně zapište i v případě, že jste měli schránku označenou již dříve.

Proč letáky?

Letáky jsou zbytečný odpad, zejména v době, kdy všechny informace můžeme najít na internetu. V České Republice skončí v jedné schránce průměrně 15 kg letáků za rok.

5. výzva: Biovýzva

Zařiď si doma speciální nádobu na bioodpad a odnášej ho na kompost nebo do hnědé (bio)popelnice.

 

Co potřebujeme vědět?

Zapište počet lidí, kteří v době výzvy skutečně využívají nádobu na bioodpad.

Proč bioodpad?

Kompostování – přírodní recyklace – funguje jako jediná na 100%. Půda potřebuje kompost a naopak ve spalovně nebo na skládce působí bioodpad značné obtíže.

 

6. výzva: Zachraň jídlo!

Už žádné zbytky! Dobře odhaduj množství jídla, které si naložíš ve školní jídelně nebo doma.

 

Co potřebujeme vědět?

Počet jídel (počítáme snídaně, oběd a večeře) v období výzvy, které jsi snědl/a s žádným, nebo s minimálním zbytkem.

Proč jídlo?

Celosvětově se vyhodí třetina vyprodukovaného jídla. To přestože při pěstování plodin často nešetrně zacházíme s půdou a v živočišné výrobě vzniká obrovské množství skleníkových plynů.

7. výzva: Vymyslete vlastní výzvu

Zkuste ji zvládnout a dejte nám o ní vědět.

Pro navržení výzvy je třeba toto:

1) Název výzvy

2) Krátký a jasný popis výzvy

3) V jakých jednotkách se bude plnění výzvy měřit?